موفقیت دانش آموزان واحد میرداماد با حضور در المپیاد (IMC) کشور چین
فرقی نداره پدر باشی یا مادر، معلم باشی یا هم کلاسی و دوست صمیمی! هر وقت و هر کجا خبری در باره راه یابی یکی از دانش آموزان کشورمان برای شرکت در المپیاد های جهانی منتشر میشه به آدم یک حس غرور دست میده. به ویژه اگر راه یافتگان از درون خانواده خودت باشند. خانواده مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی .
با شنیدن خبر راه یابی چهار تن از دانش آموزان واحد میرداماد به المپیاد جهانی ریاضی (IMC) به کشور چین، راهی واحد میرداماد شدیم. اگر چه در مسیر کم مانده بود بر اثر بی احتیاطی راننده تاکسی، هیچ گاه به مقصد نرسیم. سرانجام با سلام و صلوات به مدرسه رسیدیم و سراسیمه به اتاق مدیریت وارد شدیم. از نگاه صادق مسروری پیدا بود که مدت هاست چشم انتظارمان است. بدون هیچ فوت وقتی گفت و گو را شروع کردیم. دو دانش آموز راه یافته به این المپیاد بعد از اندک زمانی به جمع ما پیوستند. در چهره فراز قهرمانی و ارشیا ابوالقاسمی انتظار و هیجان موج می زد گویی آنها هم به مانند ما از مسیر سختی به مقصد رسیده بودند. اگرچه دیدار با البرز امیری فر و علیرضا عسگری هم که به این المپیاد راه یافته اند در همان روز میسر نشد، اما با تاخیری چند روزه و به صورت تلفنی با آن ها صحبت کردیم. گفت و گوی "جوانه اندیشه "با این عزیزان را در ادامه می خوانید:

آقای مسروری از کم و کیف ماجرا برای خوانندگان ما توضیح دهید ؟
المپیاد دانش آموزی ریاضی یا به اختصار IMC هرساله در یکی از کشور های جهان برگزار می شود. ابتدا هر کشور بین همه دانش آموزان مستعد خود آزمون مرحله اول را برگزار می کند، سپس حدود 1000 نفر از پذیرفته شدگان به مرحله دوم راه پیدا می کنند. این مرحله هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. از این تعداد در نهایت هشت نفر برتر به مسابقات IMC اعزام می شوند سپس در مرحله نهایی که نتایج مشخص شد، خانه ریاضی کلاس هایی برای این دانش آموزان برپا می کند تا آنان را برای حضور در این رویداد مهم آماده کند. امسال مسابقه اصلی از پنجم تا دهم مردادماه در کشور چین برگزار می شود. اگر بخواهم تاریخچه ای از حضور دانش آموزان مجتمع علامه طباطبایی ذکر کنم باید از سال 2011 شروع کنم که در آن سال دو نفر از دانش آموزان ما راهی کشور اندونزی شدند، در سال 2013 سه نفر در تایوان حضور داشتند و در سال 2014 هم یک نفر در کره جنوبی و امسال هم که این چهار عزیز. باید اذعان کنم مجتمع علامه از معدود مدارسی است که تقریبا هر سال نماینده ای برای حضور در المپیادها معرفی می کند. درفهرستی که خانه ریاضی و IMC برای ما فرستاده اند دو تن از دانش آموزان دختر نیز در گروه الف همراه آقای فراز قهرمانی و دو دانش آموز دختر دیگر نیز همراه آقای ابوالقاسمی خواهند بود.یکی از شرایط مهم حضور در IMC سن شرکت کنندگان است و این موضوع در نامه ای که از طرفIMC ارسال شده تاکید شده فقط دانش آموزان پایه هفتم و هشتم یعنی متولدین دهم مرداد ماه 1380 به بعد می توانند در این رقابت حاضر شوند.
چه برنامه ریزی خاصی از طرف شما و سایر همکاران صورت گرفته تا این نتایج شیرین حاصل شود؟
سال تحصیلی جاری چهارمین سالی است که در دبیرستان های علامه طباطبایی دانش آموزان مدارسی که من مدیریت آنجا را برعهده داشتم به المپیاد اعزام می شوند.از نظر برنامه ریزان مجتمع از همان ابتدای سال چیدمان برنامه ریزی طوری طراحی می شود تا آمار دانش آموزان موفق هر چه بیشتر افزایش یابد. در اولین مرحله آزمونی که مجتمع علامه برای گزینش آنان برگزار کرد در مجموع 9 نفر پذیرفته شدند و برای آنان یک دوره آموزشی برگزار شد که دانش آموزانی از واحد های مختلف نیز حضور داشتند.
پس حضور دانش آموزان علامه در IMC اتفاقی نبوده است؟
خیر. اتفاقاً در پوستری که طراحی کردیم نوشتیم" استمرار موفقیت تصادفی نیست " . آمار حضور دانش آموزان ما در این چهار سال و این هشت دانش آموزی که تا به حال در المپیاد های مختلف حضور داشته اند در مقایسه با دبیرستان های دیگر بی نظیر است. این امر نشان دهنده آن است که برنامه ریزی های دقیق در مدارس می تواند در موفقیت های دانش آموزان موثر باشد. امیدواریم و مترصد آن هستیم که در تمامی واحد های مجتمع استعدادیابی به طور جدی صورت گیرد. در ضمن مژده بدهم که با هماهنگی به عمل آمده با مسئولان مجتمع بنا داریم در صورت مدال آوری بچه ها مبلغ هزینه سفر را از شهریه شان کم کنیم.
فراز،علاقه به ریاضی از چه زمانی در تو شکل گرفت و چه عواملی را در موفقیتت موثر می دانی؟
در دوره دبستان علاقه و تمرکز من بیشتر روی علوم ریاضی بود و از سوی معلمان دلسوزم هم مورد تشویق قرار می گرفتم در دوران راهنمایی، عمو و خاله ام خیلی من را حمایت کردند. هر دو این عزیزان یک سری کتاب های خارج از دروس مدرسه در اختیارم گذاشتندکه من را برای امتحانات IMCآماده می کرد . در این بین مایلم به شیوه تدریس در مدرسه مان اشاره کنم که به علاقه مندانی مانند من که به ویژه مشتاق به شرکت درIMC هستند کمک می کند.
فکر می کنی ریاضیات تو را به کدام سمت خواهد برد؟
از نظر من حضور در این المپیاد مانند سکوی پرش مناسبی برای حضور در دانشگاه بدون کنکور است در آینده و در مقاطع بالاتر شاید به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نیز فکر کنم.

فراز، فرآیند توزیع مدال چگونه است ؟ چه مدالی در این مسابقات کسب می کنی؟
تا آن جا که من می دانم به 30 نفر اول مدال طلا ،به 30 نفر دوم مدال نقره به سی نفر سوم مدال برنز و به سی نفر چهارم دیپلم افتخار تعلق می گیرد.از آن جا که ایرانیان را در رشته ریاضی قوی تر از دیگران می دانم از این منظر به مدال آوری امیدوارم.
درآینده مایلی در چه رشته ای ادامه تحصیل بدهی؟
در درجه اول بسیار مایلم در رشته مهندسی هوا فضا ادامه تحصیل بدهم و در درجه دوم در رشته مهندسی عمران.
ارشیا، علاقه تو به ریاضی از چه زمانی شروع شد؟
من از همان سال اول ابتدایی به ریاضی خیلی علاقه داشتم و به آن اهمیت می دادم علاوه بر این شیوه تدریس معلمان به ویژه در دورانی که در دبیرستان علامه ادامه تحصیل می دهم نیز موجب تقویت این انگیزه در من شد.
آیا برای شما در درس ریاضی برنامه ریزی های خاصی توسط مسئولان مدرسه انجام گرفت؟
بله. از نظرات و راهنمایی های مشاور تحصیلی دبیرستان جناب آقای دهقان بسیار بهره بردم. به طور کلی مسئولان مدرسه برنامه ها و فوق برنامه های آموزشی بسیاری برای ما تدارک دیدند. در ادامه می خواهم از پدر و مادر عزیزم که با تذکرات ، صحبت ها و نصیحت های خود سهم بسزایی در کسب این موفقیت داشتند هم قدردانی کنم.
به این فکر کردی که در آینده می خواهی چه کاره شوی؟
اگرچه ریاضی خیلی شیرین است اما بیشتر دوست دارم در زمینه زیست شناسی و سایر رشته های وابسته به علوم تجربی ادامه تحصیل بدهم. فکر می کنم پزشکی را برای آینده ام انتخاب کنم.
ارشیا به نظرت چه مدالی از این مسابقات به ارمغان میآوری؟
از نظر من اصولاً مدال آوری کار دشواری است اما وقتی دانش آموزان هموطنم را می بینم که در رشته های گوناگون مدال آوری کرده اند به نظرم نباید کار چندان مشکلی باشد.

با علیرضا عسگری و البرز امیری فرد گفت و گو را ادامه می دهیم؛
علیرضا نظرت در مورد این مسابقات چیست؟
این مسابقه بیشتر جنبه ی آسیایی، اروپایی دارد تا بین المللی. تا آنجا که من می دانم بیشتر شرکت کنندگان در درجه اول چینی، دوم بقیه کشور های آسیایی و در انتها معدود کشور های اروپایی هستند.
گویا سال قبل هم جزو شرکت کنندگان و مدال آوران بودی؟
بله. یک مدال برنز از مسابقات تیمی و یک دیپلم افتخار از تلاش انفرادی ره آورد سال گذشته ی من بود.
چه مسیری را طی کردی تا به این مرحله برسی؟
حتماً برای خوانندگان مجله شما جالب خواهد بود بدانند من تا سال ششم که وارد دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد میرداماد شدم، اصلاً در ریاضیات نمرات خوبی نداشتم ولی با تشویق های پدرم در کنار برنامه ریزی ها و کنترل ایشان یه همراه شیوه تدریس" آقای برادران" در مدرسه همه و همه دست به دست هم دادند تا به این جا برسم.
... و نقش ریاضی در آینده ات؟
بیشتر تمایل دارم مهندس عمران باشم و یا شاید هم یک روزی ریاضیدان !
البرز، تو قبلاً تجربه حضور در چنین مسابقاتی را داشتی ؟
سال گذشته در مرحله مقدماتی شرکت کردم ولی در مرحله ی دوم نخواستم که حضور پیدا کنم.
امسال چه مسیری را طی کردی تا به این مرحله برسی ؟
علاوه بر دروس ریاضی مدرسه، کتاب های ریاضی مربوط به این آزمون را نیز کامل خواندم. همچنین از کمک معلمین و مشاوران مدرسه نیز بهره بردم.
تمایل داری این مسیر را ادامه بدهی ؟
بستگی دارد. من معتقدم هر انسانی باید براساس استعدادی که دارد، راه زندگی اش را پیدا کند. برای من هم این موضوع در آینده و با گذشت زمان روشن تر میشود.