انسان با حل کردن مسئله ریاضی، حل مسئله در زندگی را می‌آموزد

دکتر علیرضا علی‌پور: ادونس؛ بهشت روی زمین

دکتر علیرضا علی‌پور

علیرضا علیپور، متولد ۱۳۵۴، دانش آموختهٔ ریاضی در مقطع دکتری از دانشگاه صنعتی شریف است. از کودکی به رشته ریاضی علاقه داشته و در دبیرستان به خاطر معلمین خوبی که داشته، علاقه‌اش تشدید شد تا سرانجام در دانشگاه رشته ریاضی را انتخاب کرد. از‌‌ همان سال‌های اولیه ورود به دانشگاه، تدریس ریاضی را شروع کرده است. از آنجا که خودش در المپیادهای کشوری در رشتهٔ ریاضی، کامپیو‌تر و فیزیک شرکت کرده، خیلی مایل است دورهٔ تدریس ریاضی المپیاد‌ها را به صورت منظم و سیستماتیک انجام دهد. وی از سال ۱۳۸۰ همکاری با مجتمع علامه طباطبایی و واحد کارگر را شروع کرد و سپس به واحد آبشناسان یک آمد. اما همکاری با واحد ادونس را از‌‌ همان بدو تأسیس شروع کرد. در ادامه با وی گفت‌وگویی کردیم که می‌خوانید: 

دانش‌آموزان شاخصی هم در طول این مدت داشته‌اید که به نوعی آن‌ها را محصول تلاش خود بدانید؟ 

الان چندین سال است که دانش‌آموزان بسیاری را در دورهٔ المپیاد‌ها پرورش دادیم. به جرات می‌توانم بگویم که ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که مدال در المپیاد ریاضی و کامپیو‌تر می‌گیرند، از دانش‌آموزان ما هستند. اینجا شاگردان خیلی خوب و برجسته‌ای داریم که من می‌توانم از کسانی چون رامتین مدنی، روزبه فرهودی، آرمین جم، خشایار خسروی، فرهاد شاه محمدی و آقای بخشی‌زاده نام ببرم که همگی از بهترین‌های ایران و جهان در این آزمون‌ها هستند. 

آموزش المپیاد‌ها چه ویژگی خاصی نسبت به سایر مقاطع آموزشی و تحصیلی دارد و برنامه‌های شما برای تدریس این نوع دانش‌آموزان چیست؟ 

هدف اصلی ما در اینجا با توجه به اینکه زمانی خودم هم در دوره دانش‌آموزی درگیر المپیاد بودم، آموزشی فرا‌تر از کتاب‌های درسی است. اعتقاد داریم که دانش‌آموزانی که استعدادشان کمی‌فرا‌تر از حد معمول باشد، باید تحت یک سری آموزش‌های ویژه در اینجا قرار بگیرند. بنابراین هدف اصلی ما علاوه بر علاقمند کردن دانش‌آموزان به مبحث ریاضی شکوفا کردن استعدادهای پیدا و پنهان آنهاست. برای رسیدن به این منظور، در سال اول با یک سری آزمون‌های ساده و در عین حال جذاب، دانش‌آموزان علاقمند را به کلاسِ المپیاد‌ها دعوت می‌کنیم. بچه‌ها کم‌کم خود را در این محیط با نشاط و جذاب، نشان می‌دهند و با حل کردن مسائل ساده به تدریج وارد مراحل سخت‌تر با حل مسائل پیچیده‌تر می‌شوند. این روند در سال‌های دوم و سوم هم ادامه پیدا می‌کند تا مرحله آزمون المپیاد‌ها که در آنجا رقابت اصلی شکل می‌گیرد. 

همیشه در دوران مدرسه عده‌ای بودند که می‌پرسیدند واقعاً خواندن این همه فرمول ریاضی به چه دردی می‌خورد؟ به عنوان معلمی‌که عاشق ریاضی هستید، بفرمایید ریاضی چه کاربردی در زندگی روزمره ما انسان‌ها دارد؟ 

کاربرد ریاضیات در زندگی را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. اولین ویژگی ریاضی این هست که ذهن را درگیر و آن را از خمودی خارج می‌کند. حتی خیلی از پزشکان معتقدند بهترین شیوه برای فعال نگه داشتن ذهن و جلوگیری از آلزایمر، حل مسائل ریاضی یا حل جدول‌هایی نظیر «سودوکو» است. اما مهم‌ترین ویژگی به نظر من این است که انسان با حل کردن مسئله ریاضی، حل مسأله در زندگی را می‌آموزد. اما کاربرد ریاضی در صنعت و پیشرفت تکنولوژی و به طور کلی پیشرفت علم، مسألهٔ دیگری است. من به عنوان قدیمی‌ترین معلم این مجموعه در پاسخ به سئوالاتی پیرامون واحد ادونس که بعضاً دوستان و اطرافیانم می‌پرسند، این واحد را بهشت روی زمین معرفی می‌کنم. به قدری محیط اینجا جذاب و پر نشاط است که من بدون اغراق واژه‌ای بهتر از این برای توصیف اینجا ندارم. من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه دوستان و مدیرانی که در ایجاد و احداث و پیشرفت این مجموعه نقش داشته و دارند، صمیمانه تشکر می‌‌کنم.

واحدهای آموزشی
\"تماس\"
نام و نام خانوادگی:
ایمیل:
شماره تماس:
توضیحات:
مطالب مرتبط