گفتگو با علی زرگری معاون اجرایی دبیرستان علامه طباطبایی واحد کارگرشمالی

علی زرگری معاون اجرایی دبیرستان علامه طباطبایی واحد کارگرشمالی

تعریف «معاونت اجرایی» چیست؟

معاونت اجرایی در چارت‌های سازمانی مدارس مختلف، با هم متفاوت است. حتی در آموزش و پرورش هم این اختلاف بین چارت سازمانی مدارس دولتی و غیر‌انتفاعی وجود دارد. من در مدارس مختلف کار کرده‌ام و هم در وزارتخانه مسولیت‌هایی به عهده داشته‌ام. معمولاً مجتمع‌های غیر‌انتفاعی، خودشان برای عوامل شان یک چارت سازمانی تعریف کرده و طبق آن هم عمل می‌کنند. در سیستم آموزش و پرورش و در مدارس دولتی، به دفتردار مدرسه می‌گویند «معاون اجرایی»، در حالی‌که این تعریف در مدارس غیر‌انتفاعی تفاوت دارد. به هرحال فکر می‌کنم در مجتمع علامه طباطبایی این معاونت این‌گونه تعریف شده است؛ که در مدارس بعد از مدیر مدرسه و یا در نبود وی، این معاون اجرایی است که مسئولیت اداره مدرسه را به عهده دارد.

با توجه به سابقه طولانی شما در سیستم آموزش و پرورش و اینکه در پست‌های مختلف سازمانی در مدارس مختلف فعالیت کرده‌اید، چه تفاوتی میان مدارس علامه طباطبایی با سایر مدارس مشاهده می‌کنید؟

طبیعی است که مسئولین مجتمع علامه در این 20 سال زحمات بسیاری را برای سربلندی این مدارس متحمل شده‌اند تا نام این مجتمع تبدیل به‌یک «برند» بشود. با کار خوبی که در این سال‌ها در این مدارس شروع شد و نتایجی که در المپیادها و کنکور بدست آمد، می‌توان با افتخار از مجموعه‌ی مدارس علامه طباطبایی نام برد و اعلام کرد که: «ما ادعا نمی‌کنیم که بهترینیم، اما افتخار می‌کنیم که بهترین‌ها ما را برگزیده‌اند». این بزرگ‌ترین امتیاز علامه است که بهترین‌ها تلاش دارند اینجا را برای ادامه تحصیل‌شان انتخاب کنند. اگر برای موفقیت هر مجموعه آموزشی سه شاخص در نظر بگیریم؛ که شامل: 1- دانش‌آموزان 2- عوامل اجرایی و 3- برنامه‌ریزی، می‌باشد، می‌توان مشاهده کرد که هر سه عامل به نوعی در اینجا فراهم شده است.

از آنجا که شما با خانواده‌های دانش‌آموزان هم در ارتباط هستید، به نظرتان مهم‌ترین دغدغه و درخواست آنان چیست، به عبارت دیگر چه انتظاراتی از مجتمع علامه طباطبایی دارند؟

طبیعی است که خانواده‌ها از مدارس علامه طباطبایی انتظار دارند از بابت مسائل آموزشی و تحصیلی و همین طور تربیتی دلبندانشان، خاطر جمع و مطمئن باشند. خواسته‌ی اصلی آنان، آموزش و تربیت است که به نظر ما از هم جدا نیستند. در همین رابطه رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت نیروها هم همواره مد نظر اولیای محترم می‌باشد.

در پایان چنانچه نکته‌ای را مایل هستید اضافه کنید، ما شنونده خواهیم بود.

من نمی‌دانم شما همه‌ی مطالب گفت‌و‌گو را منتشر می‌کنید یا نه؟ معتقدم بهتر است مسوولین محترم مجتمع در جریان ریز گفت‌و‌گوها قرار بگیرند و از بازخوردها به‌طور کامل مطلع باشند. بالاخره‌ یک مجموعه خیلی بزرگی دارد کار می‌کند، هر بخشی از این مجموعه بزرگ مشغول به انجام وظیفه محوله‌ی خود است و لذا نمی‌تواند از دیگر بخش‌ها مطلّع باشد. لذا فکر می‌کنم بجاست اگر مجموعه علامه طباطبایی به لحاظ اجرایی خود را بیش از پیش مجهز و یکپارچه تر کند و یک چارت سازمانی قوی‌تری را بوجود بیاورد. برای مثال می‌توان از استاندارهای «ایزو» برای مدیریت یکپارچه و یکدست مجموعه بهره برد.

واحدهای آموزشی
\"تماس\"
نام و نام خانوادگی:
ایمیل:
شماره تماس:
توضیحات:
مطالب مرتبط