مجموعه جلسات آموزش خانواده
مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی به عنوان یک خانواده بزرگ آموزشی، بر این باور است که مشارکت فعال والدین در تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی دارد. به همین منظور، دپارتمان روانشناسی مجتمع علامه طباطبایی با برگزاری جلسات آموزشی، تخصصی و کاربردی، فرصتی را فراهم آورده است تا والدین گرامی با کسب دانش و مهارت های لازم، بتوانند به بهترین شکل ممکن در رشد و تعالی فرزندان خود مشارکت کنند. این جلسات با رویکردی علمی و مبتنی بر آخرین پژوهش ها در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان برگزار می شود و به والدین کمک می کند تا با چالش های مختلف تربیت فرزند در هر دوره سنی آشنا شده و راهکارهای عملی برای رفع آن ها بیابند. از شما والدین گرامی دعوت می شود تا در این جلسات آموزشی شرکت کرده و از تجربیات ارزشمند کارشناسان و سایر والدین بهرهمند شوید.
گزارش اولین جلسه آموزش خانواده
در اولین جلسه از مجموعه جلسات آموزش خانواده ویژه اولیای دانش آموزان دبستان های علامه طباطبایی، استقبال بی نظیری از سوی والدین صورت گرفت. این رویداد مهم آموزشی که در سه سانس مجزا و متناسب با گروه های سنی مختلف برگزار شد، فرصتی طلایی برای والدین فراهم کرد تا با جدیدترین روش های تربیت فرزندان آشنا شوند.
مباحثی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت:
• پیش دبستان و پایه اول: اصول و روش های فرزند پروری در سال های اولیه کودکی و چگونگی ایجاد یک پیوند عاطفی قوی با کودک.
• پایه های دوم و سوم: کلیدهای تربیت جنسی کودکانه و پاسخگویی مناسب به سوالات کودکان در این زمینه.
• پایه های چهارم تا ششم: بلوغ؛ بحران یا فرصت؟ بررسی تغییرات جسمی و روانی در دوران بلوغ و راهکارهای مناسب برای همراهی با نوجوانان.
اولین جلسه آموزش خانواده با موضوع اصول و روش های فرزندپروری در پایه پیش دبستان و اول توسط دکتر تبریزی یکی از برترین مدرس های حوزه روانشناسی کودک برگزار شد. یکی از مهمترین موضوعات روانشناسی روز در جهان فرزندپروری است، که اصلی ترین شاخه علوم اجتماعی به حساب می آید که تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده است. فرزندپروی و تربیت یک کودک شاد و سالم یکی از لذت بخش ترین آنها است. با این حال بسیاری از ما با همان تمرکزی که برای یک کار استفاده می کنیم به مسئله فرزندپروری نگاه نمی کنیم. بسیاری از والدین ممکن است هنگام رقابت براساس واکنش های ناگهانی خود عمل کنند یا فقط از همان روش های فرزندپروری استفاده کنند که در گذشته والدین از آنها استفاده کرده بودند. در این شرایط معمولا والدین چندان به اثربخشی این روش ها توجه چندانی ندارند و به عنوان تنها راهی که آموخته اند از آن استفاده می کنند.
با اهداف یادگیری روش های صحیح در تربیت مطابق با اصول و معیارهای آموزشی:
• الگو برداری فرزندان از والدین
• محبت دائمی والدین
• حضور فعال والدین در زندگی فرزند
• فرزند پروری متناسب با سن کودک
• وضع قوانین و محدودیت های لازم
• تقویت استقلال کودک خود در فرزند پروری
• ثابت قدم بودن
• اجتناب از نظم و انضباط شدید
• توضیح قوانین و تصمیمات
• احترام به کودک در فرزندپروری
• نیازها و محدودیت های خود را به عنوان والدین بدانید
اولین جلسه آموزش خانواده با موضوع کلیدهای تربیت جنسی کودکان در پایه های دوم و سوم توسط دکتر تبریزی برگزار شد. نقش والدین در شکل دهی متعادل و پایدار «هویت جنسی» فرزندان، یکی از مهم ترین، دشوارترین و درعین حال، ظریف ترین مداخله گری های تربیتی است که سهم بزرگی در آینده کودکان یعنی زمانی که خود در نقش پدر یا مادر ظاهر می شوند دارد. آشنایی والدین با مراحل رشد جنسی کودکان و چگونگی برخورد مناسب و سازنده با نیازها و ویژگی های روان شناسی و زیست شناختی آنان می تواند سلامت جنسی کودکان را در مراحل بعدی تأمین کند. آموزش های زودرس، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنسی به کودکان، همان اندازه آسیب زا خواهد بود که اگر این آموزش ها با تأخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد. از همان نخستین روزهای زندگی، کودک نشانه هایی از لذت جسمانی را از خود نشان می دهد و اگر این احساس طبیعی به شکل سالم و متعالی هدایت شود، سازه های اصلی بهداشت روانی از نظر ارضای متعادل غرایز جنسی در دوره نوجوانی به درستی تشکیل خواهد شد. اگر والدین به سؤالات و کنجکاوی های جنسی کودکان واکنش های مناسب، طبیعی و متناسب با ظریفت و ادراک شناختی آن ها به دور از مخفی کاری و سرکوب داشته باشند، خطر منحرف شدن ذهن کودکان نسبت به مسائل جنسی، کاهش می یابد، چرا که کنجکاوی کودک در ابتدا صرفا جنبه شناختی دارد، اما اگر برخورد والدین با سرکوب و ممنوعیت همراه شود، ممکن است که این کنجکاوی معمولی و شناختی، جنبه جنسی پیدا کرده و نهایتا زمینه های انحراف اخلاقی را در آن ها بهدنبال داشته باشد.
اهداف تربیت جنسی
• فراهم کردن بستر مناسب برای رشد سالم جنسی
• شناخت و انتظار درست از هویت جنسی خود
• ارضای صحیح و به هنجار غریزه جنسی
• موضوعاتی که در رابطه با بلوغ بحران یا فرصت
اولین جلسه آموزش خانواده با موضوع بلوغ در پایه های چهارم، پنجم و ششم توسط دکتر تبریزی برگزار شد. بلوغ زمانی شروع میشود که بدن شروع به تولید مقادیر بیشتری از هورمون های خاص کند که منجر به تغییرات فیزیکی و عاطفی میشود. این تغییرات در رفتار، خلقیات، احساسات و ظاهر نمایان شده و در برخی موارد (از جهات مختلف) برای فرد و اطرافیانش دردسر آفرین میشود. بحران دوران بلوغ هم در پسران و هم دختران رخ میدهد. از این رو مشکلات دوران بلوغ اجتناب ناپذیر هستند. اما میتوان با آشنا شدن با تمامی این بحرانها و یادگیری نحوه مقابله با آن ها از تاثیرات منفیشان بکاهیم. بلوغ دورانی از زندگی فرد است که بدن او از کودکی به بزرگسالی تغییر میکند و با فرآیند بلوغ جنسی همراه است. بلوغ در اثر تغییرات هورمونی ایجاد میشود و شامل رشد فیزیکی و عاطفی میشود. علاوه بر این، با شروع بلوغ، ویژگی های جنسی ثانویه مانند رشد موهای ناحیه تناسلی و رشد سینهها در دختران و عمیق شدن صدا در پسرها شروع میشود.
مشکلات روحی بحران دوران بلوغ پسران عبارتند از:
• پسران در این دوران بسیار عصبانی و پرخاشگر می شوند و ذهنشان آرام نیست.
• هورمون های جنسی پسران در دوران بلوغ به یکباره افزایش یافته و ذهنشان را برای نیاز جنسی تحریک می کند.
• پسران در دوران بلوغ نیاز به تنها شدن دارند درست برعکس دختران!
• بسیاری از پسران در دوران بلوغ احساس غمگینی، ناامیدی و بی حوصلگی می کنند و از فعالیت های مورد علاقه خود لذت نمی برند.
اهداف برگزاری جلسات آموزش خانواده
• یادگیری روش های صحیح در تربیت مطابق با اصول و معیارهای آموزشی
• انتظارات واقع بینانه و توجه به نقش خود به عنوان والدین
• افزایش دانش و مهارت
• افزایش کارآمدی رفتار
• اطلاعات و مهارت های لازم در جهت حفاظت از خانواده به ویژه کودکان
• ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس در با ارزش داشتن خود و دیگران
• آشنایی کلی والدین با فرآیند نوروساینس و یادگیری تکنیک هایی جهت تثبیت و حفظ تنظیمات
• معرفی بازی های تنظیم شناختی و اهمیت تعامل والدین با کودک در بستر بازی
• مدیریت خانواده و روش مناسب اداره آن
موضوعات جلسات آموزش خانواده:
ماه آذر |
||
پایه تحصیلی |
موضوع جلسه |
مدرس |
پیش دبستان و اول |
اصول و روش های فرزندپروری |
دکتر تبریزی |
دوم و سوم |
کلیدهای تربیت جنسی کودکانه |
دکتر تبریزی |
چهارم، پنجم و ششم |
رفتار سرکشانه و اضطراب |
دکتر تبریزی |
ماه دی |
||
پایه تحصیلی |
موضوع جلسه |
مدرس |
پیش دبستان و اول |
شناخت احساسات با تمرکز بر پرخاشگری |
دکتر حقیقتی |
دوم و سوم |
نوروساینس (کارکردهای اجرایی مغز) |
دکتر ابراهیمی |
چهارم، پنجم و ششم |
فضای مجازی |
دکتر هزاره ای |
ماه بهمن |
||
پایه تحصیلی |
موضوع جلسه |
مدرس |
پیش دبستان و اول |
پرورش مسئولیت پذیری و کار گروهی |
دکتر شایسته کیا |
دوم و سوم |
کلیدهای مدیریت ترس و اضطراب |
دکتر خواهانی |
چهارم، پنجم و ششم |
فضای مجازی |
دکتر هزاره ای |
ماه اردیبهشت |
||
پایه تحصیلی |
موضوع جلسه |
مدرس |
پیش دبستان و اول |
پرورش ارتباط موثر و دوستی |
دکتر شایسته کیا |
دوم و سوم |
تاثیر بازی در فرآیندهای آموزش و شناختی کودکان |
دکتر ابراهیمی |